Ankerpunt Coaching Nederland

Begeleiding bij leer- en/of ontwikkelingsvragen

Toelichting bij ‘IK’

IKOp school wordt veel aandacht gegeven aan de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind. De procedure van Symbol Mastery® van Davis wil daarop niet alleen een aanvulling zijn, maar wil ook een bewustwording teweegbrengen bij het kind van zijn eigen unieke microwereld, door hem uit te nodigen zichzelf in klei te representeren.

We kennen allemaal wel de term ‘koppigheidsfase’. De fase waarin de peuter zijn eigen wil laat zien. Meestal vinden we dat een lastige periode, maar in feite moeten we die ontwikkeling luid toejuichen. In die periode ontwikkelt het kind namelijk het besef dat hij een apart individu is. Het kind vormt het idee van een ‘zelf’ en noemt zichzelf ‘ik’. Een noodzakelijk besef om straks zelf verantwoordelijkheid te kunnen nemen.

Er zijn ook kinderen die dat ik-besef niet of onvolledig ontwikkelen. Om wat voor reden dan ook, die is hier niet relevant. Het is voor jou als leerkracht alleen relevant om te herkennen of er alleen een vaag ik-besef is, of dat een kind een gezond ‘egoïsme’ heeft ontwikkeld en voor zichzelf kan opkomen. Het kleibeeld kan daarvoor een prachtig hulpmiddel zijn.

Immers, hoe kan een kind dat geen goed ontwikkeld ik-besef heeft, in relatie staan tot anderen? Hoe kan het leren keuzes te maken? Hoe onderscheidt het de gevolgen van zijn gedrag?
Zonder ‘ik’ is er geen ‘jij’ en is er geen ‘de rest van de wereld’. Als een kind niet kan voldoen aan deze opdracht om een ‘ik’ te maken, en erover te vertellen, hoe basaal dat poppetje ook wordt, dan kan hij ook niet goed in interactie gaan met anderen.

De ‘ik’ staat voor alles wat het kind tot nu toe heeft meegemaakt, ervaren, gedacht en gevoeld. Het is de bedoeling dat dit ik-poppetje ofwel meedoet in de uitbeelding van de overige basiswoorden, ofwel toekijkt. In elk geval hoort het in elk kleibeeld aanwezig te zijn. Daarmee versterkt het kind de eigen directe betrokkenheid bij het betreffende basiswoord.

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen in jouw klas, kun je vervolgens bespreken, of uitbeelden, of een andere manier vorm geven aan de talenten van de kinderen. Bij oudere kinderen kunnen bijvoorbeeld de meervoudige intelligenties van Howard Gardner als uitgangspunt worden genomen. Bij kleuters kan bijvoorbeeld de omtrek van het eigen lichaam worden nagetekend op papier en kan worden gekeken naar verschillen in kleur haar, ogen, kleding, lengte, favoriet speelgoed, etc. Wat is het verschil tussen jou en mij? Wat is hetzelfde?

Petra Pouw-Legêne

Heirstraat 37
6191 JS BEEK

tel. 046-4374907

Contactformulier

Stuur een e-mail

KvK nr. 14097763


Ankerpunt Coaching biedt Davis® Counseling en Davis®-leerstrategieën en andere methodes, zoals TOC for Education, elk binnen de eigen context en afzonderlijk van elkaar aan.

Abonneer

  • RSS Feed
Professioneel werken met Davis®, Davis Dyslexia Correction®, incl. Davis Symbol Mastery® en Davis Orientation Counseling® kan uitsluitend worden gedaan door mensen die opgeleid en gecertificeerd zijn door Davis Dyslexia Association International.