Ik snap er niets van: hij kan moeiteloos ‘tyrannosaurus’ lezen, maar hij struikelt over het woordje ‘of’!
Hoe fijn je het ook vindt en hoe graag je ook werkt met elke klas die je les geeft…
… herken je het gevoel van frustratie als je sommige kinderen in je klas niet effectief hebt kunnen helpen om – voor jou mysterieuze – barrières te doorbreken?
Waarom wel ‘tyrannosaurus’ maar niet ‘of’ is een online-cursus die inzicht, manier van aanpak en strategieën biedt om een van de, of misschien wel alle, bovengenoemde doelen te bereiken.
Waarom wel ‘tyrannosaurus’ maar niet ‘of’ is het product van duizenden uren die Richard Whitehead als specialist heeft besteed aan het observeren van en werken met zowel ‘typische’ als met ‘atypische’ leerlingen. Zijn cursus is met zijn instemming in het Nederlands vertaald en beschikbaar gesteld door Petra Pouw-Legêne.
De cursus bestaat uit vijftien afleveringen. Je ontvangt wekelijke een aflevering.
En het is dus gratis!
Schrijf je in voor ‘Waarom wel ‘tyrannosaurus’ maar niet ‘of’ en je krijgt:
Je krijgt een blauwdruk waarmee je alle kinderen in je klas tegelijkertijd kunt bereiken.
Je zult ontdekken hoe die leerling achter in de klas met een voor jou geheimzinnige leerproblematiek onze mentor kan worden.
Een mentor die ons de mogelijkheid geeft een nieuw en hoger niveau van lesgeven te leren toepassen, waarvan zowel de voorlopers als de achterblijvers in de klas evenveel profijt kunnen hebben.
Je leert waarom sommige leerlingen afhaken, ontmoedigd raken of soms zelfs storend gedrag vertonen; en hoe je hen weer binnenboord kunt krijgen.
De verschillende afleveringen van de cursus zelf zijn kort genoeg om tussen alle dagdagelijkse drukte door te lezen.
Aflevering 1:
Waarom sommige kinderen wel ‘tyrannosaurus’ kunnen lezen, maar vastlopen bij ‘of’.
Aflevering 2:
Visueel-ruimtelijke denkers: waarom moeizame lezers goede leerlingen kunnen zijn.
Aflevering 3:
Is ‘is’ een gemakkelijk woord?
Aflevering 4:
Hoe verander je ‘leerling kan geen klank-teken koppeling maken’ in ‘leerling met een sterk visueel-ruimtelijk talent’?
Aflevering 5:
Bevrijd moeizaam lezende leerlingen; een belangrijke sleutel die bij maar heel weinig leerkrachten bekend is.
Aflevering 6:
Het ontbrekende principe dat moeizaam lerende kinderen bevrijdt.
Aflevering 7:
Wat bedoelen we met ‘Maak eerst contact voordat je begint met lesgeven’?
Aflevering 8:
Energie-management: een eenvoudige sleutel waarmee de accu van het leerpotentieel van onze leerlingen kan worden opgeladen.
Aflevering 9:
Een rechtstreekse manier om 90% van de leerproblemen te voorkomen, zonder dat je de lesstof hoeft te veranderen.
Aflevering 10:
Hoe ondersteun je de moeizaam lerende leerling en stimuleer je tegelijkertijd de gevorderde leerling.
Aflevering 11:
Hoe vergroot je het gevoel voor eigenwaarde: door belangrijke feedback te geven.
Aflevering 12:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 1
Aflevering 13:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 2.
Aflevering 14:
Emotie in het Alfabet – Een stap-voor-stap gids om een leerprobleem te creëren. Deel 3
Aflevering 15:
De Gave van Dyslexie, en een laatste sleutel om al onze leerlingen samen te brengen.
Het woord ‘Davis’ en de zin ‘De gave van Dyslexie’ zijn handelsmerken en eigendom van Ronald D. Davis en Davis Dyslexia Association International (DDAI).
© Richard Whitehead, 2008 – 2009
Vertaling uit het Engels: Petra Pouw-Legêne
Heel graag petra!