Bij het beginnend leesonderwijs worden veel korte, eenvoudige woordjes gebruikt. We staan bij die woordjes doorgaans niet lang stil. Maar welk beeld hebben leerlingen bij deze woorden?
Voorbeelden:
ik
en
gaan
midden
in
het
zien
Deze woorden noemen we basiswoorden. In een Davis Counseling heten ze triggerwoorden. Het zijn abstracte woorden, meestal niet moeilijk te spellen of te lezen, maar de betekenis ervan is bepaald niet onmiddellijk helder. Dus slaan veel kinderen die woorden bij het lezen over.
Een van de kernpunten van de Davis® leerstrategieën is, dat bij het beginnend lezen ieder woord op een pagina onmiddellijk gekend of herkend wordt. Ronald Davis noemt dat Symbol Mastery. En dus is het verstandig ook aan deze basiswoorden aandacht te besteden.
Vanaf nu bied ik regelmatig een veelvoorkomend basiswoord in een speciale rubriek op deze website aan. Zie ‘Basiswoordenboek’ in het linkermenu. Bij elk basiswoord geef ik een voorbeeld in klei. Het is niet de bedoeling dat je dat voorbeeld overneemt en/of aan je leerlingen geeft. Als je dat doet, dan ontneem je je leerlingen de kans hun eigen creativiteit in te zetten.
Het is bedoeld als hulpmiddel voor jou bij het leesonderwijs, om je bewust te maken van de werkelijke betekenis, de definitie van een woord. Zodat je die definitie met je groep kunt bespreken en kunt zorgen dat zoveel mogelijk woorden niet meer een ‘leeg’ beeld opleveren.
Daarna kan ieder kind zijn eigen creatieve invulling geven aan de betekenis. Liefst met klei, uiteraard, zodat het woord ook echt driedimensionaal gaat leven.
Veel plezier!