Ankerpunt Coaching Nederland

Begeleiding bij leer- en/of ontwikkelingsvragen

Nadenken over oorzaak en gevolg via TOCfE (Logische Tak)

Iedere keer dat Tom niet onmiddellijk een antwoord kan vinden op een vraag, slaat hij zichzelf hard met zijn vuist tegen zijn hoofd en roept: “Stomme kop!!!”


Tom heeft duidelijk een negatieve ervaring. Meestal helpt het enorm om de oorzaak-gevolg relatie te onderzoeken via het schema van de Logische Tak en te kijken hoe en waar die ‘negatieve tak’ kan worden ‘gesnoeid’ of omgebogen.

Het ziet ernaar uit dat de reactie van Tom een patroon is, een gewoonte. Zou het kunnen zijn dat die negatieve actie alleen maar het gevolg is van een diepere onderliggende oorzaak, namelijk een transparante (= niet herkende) overtuiging of aanname?

Er is maar één manier om daarachter te komen: Tom uitnodigen om de logische stappen terug te zetten om bij de kern van de negatieve actie uit te komen.

Hier is een verslag van wat er gebeurde. Het is niet perfect, maar het is letterlijk zoals het is gegaan.

memo 01 Petra (P.): schrijft op een post-it en laat het Tom lezen:
Ik sla mezelf voor mijn hoofd en roep: “Stomme kop!!!”
Ze plakt de post-it voor Tom op de tafel.
P: Wat maakt dat je jezelf op je hoofd slaat en begint te roepen?
Tom antwoordt meteen: ‘Ik raak geïrriteerd’
P: vraagt Tom om dat zelf op een post-it te schrijven.
P: (op zoek naar de noodzakelijke voorwaarde voor Tom om geïrriteerd te raken) vraagt: ‘Waarom veroorzaakt geïrriteerd raken dat je jezelf tegen je hoofd slaat en begint te roepen?’
Tom denkt even na: ‘Ik weet dat ik de dingen veel sneller moet kunnen.’
Hij pakt een post-it, schrijft dat op en plakt het naast ‘Ik raak geïrriteerd’.
memo 02 memo 03
P: ‘Wat gebeurde er voordat je geïrriteerd raakte?’
Tom denkt weer serieus na en zegt: ‘Ik zoek en zoek in mijn hoofd’. Hij schrijft dat ook op een post-it en plakt het een stap lager.
P: (wijst naar de post-its) ‘Hoe komt het dat het zoeken en zoeken in je hoofd maakt dat je geïrriteerd raakt?’
Tom heeft de volgende post-it al in zijn hand, hij zucht diep en schrijft: ‘Het zoeken kost veel te veel tijd.’ Hij plakt ook deze post-it op zijn plaats.
memo 04 memo 05
P: Wat gebeurde er voordat je ging zoeken en zoeken in je hoofd?’
Tom, wordt emotioneel: ‘Ik móet een goed antwoord kunnen geven op een vraag.’
P: Hoe komt het dat ‘ik moet een goed antwoord kunnen geven op een vraag’ veel te veel tijd kost?
Tom: (schreeuwt bijna tegen zichzelf) ‘Ik wéét dat ik het weet, maar ik kan er nooit meteen opkomen.’
memo 06 memo 07

We zijn een tijdje stil en bestuderen deze Negatieve Tak.
P: ‘Zullen we eens kijken of hij ook klopt als we hem teruglezen?’ P. begint van onder af te lezen:
Als ik een goed antwoord moet kunnen geven op een vraag en ik weet dat ik het weet, maar ik kan er nooit meteen opkomen, dan ga ik zoeken en zoeken in mijn hoofd.
Als ik ga zoeken en zoeken in mijn hoofd en het kost veel te veel tijd, dan raak ik geïrriteerd,
Als ik geïrriteerd raak en ik weet dat ik de dingen veel sneller moet kunnen, dan sla ik mezelf voor mijn hoofd en roep: ‘stomme kop’!’’

P: ‘Waar denk je dat je deze negatieve tak kunt snoeien?’ Tom heeft meer gewerkt met dit schema dus hij kent de procedure. Hij kijkt naar het schema:
‘Hier, bij het zoeken in mijn hoofd.
Ik realiseer me net dat als iemand mij een vraag stelt, dat ik dan eerst een helder plaatje moet krijgen in mijn hoofd. Daarom ga ik zoeken.’

P: ‘Ja, en bij non-verbale denkers duurt dat meestal een seconde of 10.’

Tom: ‘Meestal willen anderen meteen een antwoord horen (= binnen 3 seconden).
Dus…ik kan maar beter ermee stoppen om veel energie te verspillen door irritatie, want dat maakt het alleen maar erger. In plaats daarvan kan ik beter de oefeningen gebruiken die ik van de week heb geleerd, die me helpen om kalm te blijven en gefocust.’

(Tom bedoelt de oriëntatie-oefeningen van Ronald Davis, die hij heeft geleerd om goed om te gaan met zijn dyslexie (maar die volgens mij iedere leerling zouden helpen om nauwkeurig en rustig te kunnen waarnemen en te werken…)

Na een korte pauze stelde ik Tom voor om de negatieve tak (zie de rode vakjes) om te bouwen naar een positieve (groen). Te beginnen bij: ALS ik een goed antwoord moet kunnen geven op een vraag, DAN blijf ik georiënteerd, OMDAT ik weet dat ik wat tijd nodig heb om over een vraag na te denken en omdat het maar even duurt en soms ook wel meevalt. Enzovoorts.

140104 schema petra

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Engels in TOCfE TACTICS Journal)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Information

This entry was posted on 4 januari, 2014 by in artikelen en voorbeelden TOCfE, nieuws and tagged , .

Petra Pouw-Legêne

Heirstraat 37
6191 JS BEEK

tel. 046-4374907

Contactformulier

Stuur een e-mail

KvK nr. 14097763


Ankerpunt Coaching biedt Davis® Counseling en Davis®-leerstrategieën en andere methodes, zoals TOC for Education, elk binnen de eigen context en afzonderlijk van elkaar aan.

Abonneer

  • RSS Feed
Professioneel werken met Davis®, Davis Dyslexia Correction®, incl. Davis Symbol Mastery® en Davis Orientation Counseling® kan uitsluitend worden gedaan door mensen die opgeleid en gecertificeerd zijn door Davis Dyslexia Association International.